MCS – Mitt år som utvekslingsstudent i Italia


Hvit jul?
13.11.09, 01:15
Filed under: i italia

Bilde 026

Bildet sier vel sitt(?).. vell, jeg skal altså bytte vertsfamilie som kanskje noen av dere har fått med dere (og nei, jeg har ikke byttet familie tidligere, var kun snakk om det). værtfall.. for de som ikke vet hele historien, følg med nå:

Da jeg først kom til Italia merket jeg fort at ting ikke var helt som jeg hadde trodd ang. familien, bla at de krangler hele tiden, moren drikker en del, søstra er sinnsykt kontrollerende (enda hun bare er 24 år, så oppfører hun seg som om hun er i steinalderen!), de er ganske kjipe når det kommer til penger og om man trenger skyss noen plasser (mens søstra blir kjørt overalt), frekke og ingen manerer, viser ingen interesse for å ha meg her og er aldri glad på mine vegne om noe bra har skjedd, NULL privatliv: jeg fikk ikke lov til å låse baddøra («noe kunne jo skje med meg…») til og med tannbørsten fikk jeg ikke ha i fred…  oog som jeg nevnte tidligere så kræsja vi første dagen jeg kom hit.. er en del andre ting også, men tar bare kortversjonen nå. Og som du kanskje skjønner nå, var det veldig ubehagelig å bo her, så jeg pratet med AFS om å bytte familie allerede èn uke etter ankomst, for da var jeg dritt lei å skrike meg selv i søvn natt etter natt(!) Etter noen uker hadde vi et møte, alle under samme tak (meg, familien og AFS). Der skulle begge parter legge fram kortene på bordet så vi kanskje kunne få en ordning på problemene… men det endte opp med at kun jeg sa hva jeg følte og hvordan ting kanskje kunne bli bedre om de endret på noen av reglene, som feks. utetiden, privatlivet (låsing av baddøra) og ikke fult så kontrollerende. Så etter mange timers med diskutering kom vi fram til at jeg kunne være ute fra 16:00-22:00 i hverdagene (men ikke hver dag) og i helga fra 16:00-00:00 (01:30 om det var bursdagsfeiring),  jeg fikk nå lov til å låse baddøra (etter MYE krangling, siden mora var absolutt imot det og klikka rabiat….) oog søstra sluttet å spørre hvem jeg sender melding med, hvem jeg prater med osv.. Så med nye regler  bestemte jeg meg for å gi det en sjangs. Og pga. at jeg ikke ville forlate Scafati pga. vennene og skolen, trives alt for godt! Men etterhvert ble det faktisk bedre, selv om det fortsatt er småting som irriterer meg noe helt grenseløst! Som feks. at de ALLTID hakker og klager på meg,uansett hva det er.. og om det henger to klesplagg over stolen på rommet og senga ikke er helt strøken uten rynker, kan mora bli dritsur og snakker plutselig ikke med meg/oss, så ignorerer hun meg/oss hele dagen. childish spørr du meg!

Dagene gikk og det ble plutselig to måneder.. helt sykt at vi har vært her «så lenge» allerede, føles jo bare ut som to uker. Men uansett! Vi hadde akkuratt spist lunsj og søstra er dødsserriøs og sier vi må snakke sammen.. hun sa jeg ikke kunne bo her mer pga. at vi ikke passet sammen, hadde ingen felles interesser og det var vanskeligere enn det de hadde trodd å ha en utvekslingsstudent i huset (siden det bare er de to og hunden). Så var ikke noe personlig med meg, at jeg hadde gjort noe som gjorde at jeg måtte flytte. Så i de siste dagene har det vært veldig merkelig stemning og jeg føler at det er kunstig å være hos dem og  jeg  har vært veldig anxious; viste jo ikke hvor jeg skulle, til hvem og når jeg måtte flytte,bare visste jeg mått ut her ifra og at familien ville ha meg ut kjappest mulig! Så for en stund vurderte jeg veldig sterkt å dra hjem, siden jeg enten måtte feire jul med den nåværende (noe som ikke kom på tale!) eller med en familie jeg ikke kjenner i hele tatt, null venner og en helt ny start.. Norge, hjem, fristet veldig mye akuratt da. Men litt initiativ tok jeg kontakt med Camilla for å muligens vite noe mer om familiebyttinga, og da fikk jeg vite at de har funnet en familie i Scafati (min by) og to i Castellammare (nabobyen og der de andre på språkkurset bor), så det var jo flotte nyheter at de hadde funnet noen i nærheten så jeg slipper å si farvel, bytte skole og begynne på scratch igjen! Å plutselig idag sier også en venn til meg at Emilia (jenta i klassen min som hadde bursdag) vil hoste meg!!! Jeg ble helt sjokka da jeg fikk høre det, men herregud så snilt. Så i løpet av neste uke skal AFS dra hjem til de utvalgte familiene og se hvilken de tror passer meg best (og denne gangen burde de gjøre en bedre jobb, ellers blir det hvit jul på meg i år også. Hihi).

Ønsk meg lykke til!

Bilde 011

Peace out


7 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

haha, søta ♥

Kommentar av julieminsaas

krysse fengran å alt e har førr at d bi beire klaff den her gången m familien :)
Du e tøff som ha holdt ut så lenge!!
Stor klæm fra mami <3

Kommentar av mami

Uff da, det er jo kanskje ikke bare positivt :p ikke meningen å ha dårlig innflytelse, hihi. Nei, jeg var bare heldig, tror jeg! Og siden jeg må ta sosiologi som privatist (fordi (alle) klassen(e) var full(e)), får jeg jo fem ekstra “fritimer” i uka (som skal brukes til å studere, selvfølgelig ), og det gjør jo at det blir enda lengre fri om morgenen osv. OG DET LIKER VI
<3

Kommentar av julieminsaas

oi, smileyene datt bort :p men jaa, skal vel «bruke de på å studere» etter hvert, men det frister mye mer å bruke de på å sove lenge, hihi :D håper alt er bare bra med deg, alt tatt i betraktning!

Kommentar av julieminsaas

Heei søte Marie !
Høres ut som om du har fått prøvd litt av det samme vi gikk igjennom i sveits !! Men, som du ser så ordner det seg alltid for snille jenter. Det kommer nok til å bli kjempebra i den nye familien, og tenk på alle erfaringene du får av å ha hatt det sånn som du har de siste månedene. Da blir det ekstra deilig å komme hjem til familien til sommeren. Stå på søta mi, snart kommer det en pakke i posten.. men må jeg kanskje ha ny adresse nå? klem<3

Kommentar av Linda-Louise

Heei søte Marie !
Høres ut som om du har fått prøvd litt av det samme vi gikk igjennom i sveits !! Men, som du ser så ordner det seg alltid for snille jenter. Det kommer nok til å bli kjempebra i den nye familien, og tenk på alle erfaringene du får av å ha hatt det sånn som du har de siste månedene. Da blir det ekstra deilig å komme hjem til familien til sommeren. Stå på søta mi, snart kommer det en pakke i posten.. men må jeg kanskje ha ny adresse nå? klem<3 !

Kommentar av Linda-Louise

Løkke tell :)

Kommentar av johast




Legg igjen en kommentar